Temat: OŁTARZ OJCZYZNY (koncepcja)
Godło: 000139
Założenia koncepcyjne:
. Rozwiązanie podziału terenu klasztornego
wynikającego z powstania nowego elementu w tej przestrzeni
.
Wpisanie się w charakter i wysokość obiektów istniejących
. Wykonanie
łatwo demontowanego zadaszenia.
. Wielofunkcyjność projektu -
od podstawowej funkcji eucharystycznej, przez kulturotwórczy
(takie jak teatr, koncert spotkania) do ogrodowej
. Spójny, nie
pozostawiający wrażenia dysharmonii, odbiór całości bez zadaszenia.
Ważne postaci za życia, mające wielki wpływ na
ludzi im współczesnych, a kierujące się zasadami wiary chrześcijańskiej
stają się drogowskazami i autentycznymi wzorami dla nas. Wśród
nich centralną postacią jest św. Stanisław, który jest szczególnie
związany ze Skałką. Następnie św. Wojciech i Jan Paweł II, św.
Jadwiga i św. Kinga, św. Jacek Odrowąż i św. Andrzej Bobola,
św. Kazimierz Jagiellończyk i św. Albert Chmielowski. To dziewięć
wybranych postaci, które udało się wpisać w aranżację architektoniczno-rzeźbiarską.
(Brano tu pod uwagę jeszcze: św. ojca Maksymiliana Kolbe, św.
Stanisława Kostkę, św. Jadwigę Śląską, św. Fustynę Kowalską,
św. Rafała Kalinowskiego.) Taki wstępny wybór kształtuje rodzaj
ołtarza ojczyzny, którego przesłanie nadziei, iż ludzie mający
wpływ na nasze życie doczesne, kierować się będą prawdami i wartościami
chrześcijańskimi, wyższymi od doraźnych interesów. To dziewięć
filarów duchowych, na których wspieramy naszą tożsamość. Te wartości
są bezpośrednio związane trzonem naszej wiary, otrzymane jako
dary sakramentalne podczas Chrztu, Eucharystii i Bierzmowania,
stanowią niepodważalny kręgosłup człowieczeństwa i opokę w każdym
momencie życia. Ów trzon przybiera formę filaru głównego, trwałego
i niezmiennego, którego proporcje zawierają się w liczbie TRZY.
Materiały proponowane w koncepcji zawierają symboliczne odwołania
do brązu drzwi gnieźnieńskich, wapienia jurajskiego Skałki, szkła
jako elementu współczesnego. Proponowana forma rzeźbiarska trzech
sakramentów wykonana byłaby z brązu. Dziewięć filarów tworzyłaby
kompozycja szkła i brązu, jako świetlistej siły boskiej i trudu
człowieka. Posadzka i dojście wykonana z najbardziej związanego
ze Skałką materiału - wapienia jurajskiego (posadzki przecierane,
dojścia ciosane).
I. Funkcja sakralna
Na czas uroczystości o charakterze sakralnym przewidziane jest
pełne wykorzystanie wszystkich elementów:
1. Wyniesienie części prezbiterialnej ołtarza na wysokość ok.
1,5 metra (zastosowanie siłowników zamontowanych na stałe pod
powierzchnią)
2. Zastosowanie demontowanych schodów do komunikacji miedzy prezbiterium,
a pozostałą częścią ołtarza; montaż elementów potrzebnych do
uroczystości (krzyż, stół ofiarny, stół słowa, sedille i siedziska
dodatkowe). Wyznaczone są umowne sektory dla uczestników.
3. Montaż elementów komunikacji i wymogów bezpieczeństwa (schody,
balustrady, oświetlenie techniczne itp.)
4. Montaż specjalnego oświetlenia do przygotowanych elementów
w konstrukcji filarów.
5. Zadaszenie części ołtarzowej płóciennym dachem, który napina
się pomiędzy dziewięcioma filarami świętych, a filarem sakramentów.
System lin napinających dach, który jest mocowany do haków na
trwałe zakotwiczonych w podłożu. Siłownik zamontowany w filarze
sakramentów wynosi najwyższy punk zadaszenia na wysokość ok.
12 m.
II. Funkcja kulturalna - Teatr, Koncerty, Spotkania
1. Element sceniczny podniesiony dowolnie do potrzeb (zastosowanie
siłowników zamontowanych na stałe pod powierzchnią)
2. Montaż
elementów komunikacji i wymogów bezpieczeństwa (schody, balustrady,
oświetlenie techniczne itp.)
3. Montaż specjalnego oświetlenia
scenicznego do przygotowanych elementów w konstrukcji filarów.
4. Ewentualne zadaszenie części ołtarzowej płóciennym dachem,
który napina się pomiędzy dziewięcioma filarami świętych, a filarem
sakramentów. System lin napinających dach, który jest mocowany
do haków na trwałe zakotwiczonych w podłożu. Siłownik zamontowany
w filarze sakramentów wynosić najwyższy punk zadaszenia na wysokość
ok. 12 m.
III. Funkcja Ogrodowa - Dzień powszedni
Czas, w którym obiekt
ten funkcjonuje najczęściej. W dzień - miejsce spacerów i galeria
rzeźb; wieczorem i nocą - planowane skromne oświetlenie ogrodowe
z czasowym doświetleniem filarów.
Zespół
prof. Wincenty Kućma, artysta rzeźbiarz - kierownik
zespołu
Krzysztof Kućma, projektant, absolwent krakowskiej ASP
Zbigniew Prokop, projektant, absolwent krakowskiej ASP
Robert Pigoń, projektant, absolwent krakowskiej ASP
Sławomir Biernat, rzeźbiarz, absolwent krakowskiej ASP